
Creatieve leerkracht
Als creatieve leerkracht maak ik gebruik van een multidisciplinaire benadering van kunst en expressie in het basisonderwijs.
In een steeds diverser wordende samenleving is het belangrijk om in het onderwijs inclusie en samenwerking te bevorderen. Creatieve expressie kan een krachtig middel zijn om deze waarden te stimuleren. Ik richt mij op mijn expertise in schilderen, tekenen en dansexpressie (breakdance en electric boogie) en pas deze toe op verschillende thema's in het basisonderwijs. Deze multidisciplinaire benadering kan bijdragen aan inclusie en samenwerking in de klas.
Schilderen en tekenen als expressieve vormen
- De waarde van schilderen en tekenen als middelen voor zelfexpressie en communicatie.
- Het integreren van schilderen en tekenen in verschillende thema's en vakken, zoals geschiedenis, biologie en taal.
- Het gebruik van diverse materialen en technieken om de creativiteit van leerlingen te stimuleren.
Dansexpressie: Breakdance en Electric Boogie
- De kracht van dans als een non-verbale vorm van expressie.
- De introductie van breakdance en electric boogie als dansstijlen in het basisonderwijs.
- Het bevorderen van lichaamsbewustzijn, motorische vaardigheden en zelfvertrouwen door middel van dans.
Integratie van creatieve expressie in verschillende thema's
- Het belang van thematisch onderwijs om betrokkenheid en begrip te vergroten.
- Voorbeelden van hoe schilderen, tekenen en dansexpressie kunnen worden geïntegreerd in thema's zoals culturen, natuur en maatschappij.
- Het stimuleren van samenwerking en inclusie door middel van groepsprojecten en gezamenlijke optredens.
Bevordering van inclusie en samenwerking in de klas
1:- Het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
- Het aanmoedigen van samenwerking tussen leerlingen van verschillende achtergronden en vaardigheidsniveaus.
- Het organiseren van inclusieve evenementen en tentoonstellingen om de diversiteit van de klas te vieren.



